..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

منتظر شخصی است که وظیفه دارد بر اساس مبانی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله وسلم، ضمن تلاش در جهت ارتقاء ســطح ظرفیــت درونی خویــش و نیــز مقـاومت خــود در مقابل فتنه های زمانه (بحران های  سیاسـی- اجتماعـی- اقتصادی- فرهنگی- و حتی زیست محیطی) و آلودگی های اخلاقی (آلودگی های آشکار و پنهان)، زمینه و انگیزه ای را در خود ایجاد نماید، که بتواند در هر موقعیت و شرایطی به صورت مستمر و دائم در جهت اصلاح و ارتقاء خود و جامعـه در راستای ظهور حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد.


   - منتظر خود را مورد آزمایش قرار می دهد و بهترین کس برای این کار خود اوست، زیرا هرکس خود را بهتر می شناسد.
  - به صورت مستمر در هر موقعیتی برای خود سازی و دیگر سازی تلاش می کند.
  - می داند فرهنگ انتظار عمل است در تکاپو بودن است و یک حالت و ثبات نیست.
  - ظرفیت منتظر بزرگتر از دنیاست، پس مسخ و مبهوت دنیا نمی شود.
  - منتظرمانند شهید است،شهید دارای جسم نیست ولی به اشیاء روح می دهدوشخصیت می بخشد.
  - هزاران مصیبت وارد زندگی وی می شود ولی خود را نمی بازد.
  - حادثه به مانند بازیچه ای در دست آنان است و با آن بازی می کنند و نمی گذارند خود بازیگر این حادثه شوند.
  - منتظر امیر بر حوادث است، نه زمین حوادث؛ به مانند امام خمینی رحمت الله علیه که گفته اند امیر بر حوادث بود.
  - می داند هرمشکلی دربرابر انسان قرارمی گیرد، حل شدنی است؛ و حکمت خدا آن است، که انسان بالنده و آبدیده شود.
  - منتظر نمی تواند انسانی ترسو و بی ظرفیت باشد.
  - اهل مطالعه است و در فتنه ها، دارای تحلیل درست است و مقاومت بالا دارد.
  - در آلودگی ها از هر نوع رذیلت پاک است.
  - در هـر موقعیتی بـه دنبـال دفـاع از هویت، تقوا، و مکتب خود است و نیز می خواهد به دیگران کمک کند تا دیگران نیز بـه هویت خود دست یابند.
  - منتظر سعیش برای ایجاد تحول و دگرگونی در جامعه است.
  - در جهت اصلاح خود و دیگران، همچنین ارتقاء خود و دیگران، تلاش می کند.
  - در دینداری دارای تعادل است، عمل او دارای افراط و تفریط نیست و سعی می کند به تعالی برسد.
  - تمام فعالیت هایش در راستای ظهور است.
  - یک منتظر آدم ها راشکار می کند وتا رابطه خود را با آنها محکم نکرده آنها را تغییر ماهیت نمی دهد.
  - یک منتظر واقعی یک شکارچی خوب است و هدف از این شکار، یار جمع کردن برای ولی امر است.
  - یک منتظر واقعی نمی گوید، رعایت حال مرا کن و بـه اندازه توانم مـرا امر فرما، بلکه می گویید در دستور دادن، حال مـرا رعایت نکن بلکه در هر امری بر ما نظر کن تا انجام دهیم.
  - کسی که غافل باشد نمی تواند یار باشد، زیرا فریب می خورد؛ یار امام دارای بصیرت است.
  - جهت تعجیل درظهور، اقدامات بایسته وشایسته انجام می دهد،بایسته را واجبات وشایسته رامستحبات می داند.
  - مؤمن، منتظر واقعی است و منتظر واقعی سرعت خود را روز به روز بالا و بالاتر می برد، تا به سرعت نور برسد.
  - منتظر واقعی، یک مؤمن واقعی است.
فرهنگ انتظار عین فرهنگ اسلام است و بهتر است بدانیم که دقیق ترین فرهنگ اسلام است.

منبع: سخنان استاد صدوقی؛ دوره تکمیلی مهدویت شناسی

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۰۶:۲۸
فرزند سجّاده . . .
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 4943
 
تبارشناسی شیعیان نیجریه
 
شیخ زکزاکی هیچگاه دست به سلاح نبرده است. مدل مبارزاتی وی تاکنون «نافرمانی مدنی » بوده و دستگیری‌های پیشین وی نیز به اتهام تلاش برای براندازی حکومت از طریق «نافرمانی مدنی» بوده است.

به گزارش مشرق، سال هاست که اقدامات گروه «بوکوحرام»، هر از گاهی، کشور نیجریه را در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار داده است. بوکوحرام یک گروه سلفی تندروی است که خواهان استقرار کامل شریعت در این کشور آفریقایی است. این گروه تحت عنوان «جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد» یا همان بوکوحرام _ که در زبان هوسی از زبان های محلی آفریقایی به معنای تحصیل غربی حرام است _ در سال 2002 توسط محمد یوسف از علمای سلفی نیجریه بنیانگذاری شد. اما اقدامات خشونت آمیز بوکوحرام بعد از آن قوت گرفت که شیخ محمد یوسف در سال 2009 توسط ارتش نیجریه کشته شد. در واقع ارتش نیجریه با مقابله به مثل های خونین در برابر بوکوحرام نقش یک لبه دیگر قیچی را در شکل گیری حمام های خون در نیجریه ایفا کرد و گروه بوکوحرام را برای انجام عملیات های خونین بیشتر و سرانجام پیوستن به داعش در سال جاری میلادی تحریک کرد. این سلسله عملیات تاکنون نیز ادامه داشته و قربانیان اصلی آن مردم عادی کوچه و بازار نیجریه بوده اند. نیجریه بیش از 170 میلیون جمعیت دارد . پرجمعیت ترین کشور آفریقا و دهمین کشور پرجمعیت دنیاست. شمال این کشور مسلمانان و در جنوب این کشور مسیحیان ساکن هستند و چندین سال است که این شکاف مذهبی به نزاع سیاسی در ساخت قدرت کشیده است.گودلاک جاناتان رئیس جمهوری پیشین این کشور در میان مسیحیان طرفدار داشت و محمدو بوهاری ژنرال بازنشسته ارتش نیجریه و رئیس جمهوری فعلی در میان مسلمان نفوذ دارد. انتخاب هر دو با درگیری هایی همراه بوده است.

 
اقدام اخیر ارتش نیجریه در دستگیری شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از این جهت اهمیت دارد که این روحانی علاقمند به جمهوری اسلامی ایران طی سالها فعالیت خود در نیجریه هیچگاه فعالیت خشونت آمیز نداشته است. جمعیت شیعیان نیجریه حدود 10 میلیون نفر تخمین زده می شود و شیعیان همواره امور مذهبی خود را در حسینیه ها و مساجد و به دور از تنش ها و نزاع های رایج در نیجریه به جا می آورند. ارتش نیجریه پیش از این نیز بارها به منزل و حسینیه زکزاکی حمله کرده است که در یکی از خونین ترین این حملات در سال 2014 و در جریان راهپیمایی روز قدس، سه تن از فرزندان وی را به قتل رساندند، هر چند که در همان زمان نیز و در پی اعتراض های شیعیان به این ماجرا، زاکراکی هواداران خود را به آرامش دعوت کرد. آنطور که گزارشگر بی بی سی می نویسد : «شیخ زکزاکی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به مدت ۹ سال زندانی سیاسی بود.» شیخ زکزاکی که به علامه زکزاکی شهرت دارد، هم اکنون رهبری «جنبش اسلامی نیجریه» را عهده دار است که جنبشی مذهبی است. ارتش نیجریه در دوره های مختلف این جنبش را به براندازی حاکمیت نیجریه متهم کرده است، دستگیری اخیر رهبر جنبش اسلامی نیز به اتهام تلاش اعضای جنبش اسلامی برای سوءقصد به جان فرمانده ارتش نیجریه صورت گرفته است. اتهامی که فاقد سند معتبر است و با مدل مبارزه علامه زکزاکی در تضاد است.

 
نزدیکی بسیار زکزاکی به ایران و حزب الله لبنان، منتقدان وی در نیجریه را به این باور رسانده که اعضای جنبش تحت رهبری وی آموزش های نظامی دیده اند. اما رهبران جنش همواره این اتهام را رد کرده و بارها تاکید کرده اند که آموزش های اعضای جنبش اسلامی نیجریه، بیشتر از آموزش های دفاع شخصی نبوده است. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، وقتی که رژیم صهیونیستی، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد، علامه زکزاکی اعلام کرد که هرگونه حمله به ایران، با واکنش هایی در نیجریه همراه خواهد بود!؟ از همان زمان، در سطح رسانه ها این پرسش مطرح شد، گروهی که فاقد تشکیلات نظامی است، چگونه می خواهد در مقابل حمله به ایران، واکنش تلافی جویانه در نیجریه داشته باشد؟ آیا وی گروهی از جنگجویان آموزش دیده را در اختیار دارد؟ تاکنون این پرسش بی پاسخ مانده است، اما بعضی از رسانه های غربی این جنبش شیعه را گروهی بالقوه برای تبدیل به بوکوحرامی دیگر خوانده اند. بخصوص اینکه شیخ زکزاکی به شدت نسبت به نفوذ و حضور غرب در نیجریه منتقد است. وی بوکوحرام را زائیده غرب می داند و معتقد است اگر غرب و جریانات غربی در نیجریه حضور نداشتند بوکوحرام هم شکل نمی گرفت. وی علاوه بر دیدگاه های ضد غربی بسیار تند، در مورد حکومت نیجریه هم، چنان انتقاد دارد که هرگونه مشارکت سیاسی را در آن کشور بی فایده می داند و همواره اساس حکومت نیجریه را زیر سوال برده است. با این حال او هیچگاه دست به سلاح نبرده است. مدل مبارزاتی وی تاکنون «نافرمانی مدنی » بوده و دستگیری های پیشین وی نیز به اتهام تلاش برای براندازی حکومت از طریق «نافرمانی مدنی» بوده است.

 
علامه زکزاکی علاوه بر کلاس و سخنرانی های مذهبی، از ابزارهای رسانه ای و چند رسانه ای نیز برای ترویج اندیشه تشیع بهره می برد. او از تشکیلات بسیار قابل ملاحظه ای برای تهیه و تکثیر سی دی ها و فیلم های مذهبی و حضور در رسانه های اجتماعی برخوردار است. علامه زکزاکی، علاقه خود به ایران، رهبر ایران و امام خمینی (س) را هیچگاه پنهان نکرده است. اساسا او را می توان زائیده انقلاب اسلامی ایران خواند. او که تا پیش از پیروزی انقلاب ایران یک مالکی مذهب بود، برای اولین بار امام خمینی(س) را در پاریس ملاقات می کند و بعد از پیروزی انقلاب در ایران به تشییع می گرود و طی این سال ها بارها و به مناسبت های مختلف به ایران سفر کرده است. ارتباط او با ایران چنان نزدیک و صمیمانه است که مخالفانش، وی را به دریافت کمک های مالی از ایران متهم می کنند، اتهامی که همواره از سوی علامه زکراکی رد شده است. با این وجود ارتباط زکزاکی با ایران چنان عمیق بوده که بعد از بازداشت این روحانی سیاهپوست 62 ساله ( متولد 1332 شمسی ) شیعه، مقامات کشورمان واکنش های تندی داشته باشند، تا آنجا که حسن روحانی رئیس جمهوری هم در تماس تلفنی با همتای نیجریه ای خود ، نسبت به بازداشت زکزاکی ابراز نگرانی کرد. بنابراین پربیراهه نیست، اگر زکزاکی را یکی از محصولات صدور انقلاب ایران بنامیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۱۵:۲۸
فرزند سجّاده . . .
ز مثبت
۰
 
بیست و هشتم صفر رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبى (ع)تسلیت باد
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب: 4904
 
بیست و هشتم صفر رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبى (ع)تسلیت باد
 
بیست و هشتم صفر رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد ابن عبد الله ص و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام

 
در سوگ نبى جهان سیه مى پوشد

در سینه دل از داغ حسن مى جوشد

از ماتم هشتمین امام معصوم

هر شیعه ز درد، جام غم مى نوشد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۷
فرزند سجّاده . . .
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

به عموم جوانان در کشورهای غربی‌
حوادث تلخی که تروریسم کور در فرانسه رقم زد، بار دیگر مرا به گفتگو با شما جوانان برانگیخت. برای من تأسّف‌بار است که چنین رویدادهایی بستر سخن را بسازد، امّا واقعیّت این است که اگر مسائل دردناک، زمینه‌ای برای چاره‌اندیشی و محملی برای همفکری فراهم نکند، خسارت دوچندان خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۳
فرزند سجّاده . . .


تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 4833
 
10 پیامی که از هدیه پوتین برداشت می‌شود
 
به گزارش پایگاه قرآنی - دانشگاهی ایحاء از شیراز ، دکتر محمدجواد سلمانپور رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز با اشاره به سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری و اهدای هدیه ای ویژه به ایشان ، یادداشتی را در خصوص پیام های این هدیه پوتین به رهبر ایران بدین شرح ارائه نمود :
پوتین درسفر اخیر خود به تهران هدیه ویژه ای تقدیم مقام معظم رهبری نمود. هدیه وی درجعبه ای سبز با نقشی از معماری اسلامی توسط دو نفر حمل می گردید. 
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۹
فرزند سجّاده . . .

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه تصمیم گرفتن و انتخاب کردن را مهم‌ترین عمل عبادی جاماندگان از پیاده‌روی اربعین دانست و گفت: با مطالعه نهج‌البلاغه می‌توان گنجینه‌های معرفت را کسب کرد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب: 4858
 
توصیه آیت‌الله دین‌پرور به جاماندگان پیاده‌روی عظیم اربعین
 

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تبیین پاسخ این سؤال مهم پرداخت که جاماندگان زیارت عظیم پیاده‌روی اربعین چه کاری می‌توانند انجام دهند که از فیض این زیارت بهره‌مند شوند و عنوان کرد: مسئله زیارت اربعین و این پیاده‌روی باشکوه جهانی مقدمه‌ای برای آشنایی با مکتب و هدف امام حسین(ع) است تا با کسب معرفت در زمان حاضر راه امام حسین(ع) پیموده شود. 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۲:۰۹
فرزند سجّاده . . .

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در باره تاریخ و نحوه ثبت نام در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته) سال1395 و دوره بیست و یکم المپیاد علمی دانشجویی کشور

1394/09/08

 بدین وسیله به اطلاع کلیه متقاضیان ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته) سال 1395 و بیست و یکمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور می‌رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور منحصراً بصورت اینترنتی از روز دوشنبه مورخ 94/09/16 آغاز و در روز یکشنبه مورخ 94/09/22 پایان می‌پذیرد. 

لذا کلیه متقاضیان، ضرورت دارد که در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش‌ آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.orgمراجعه و نسبت به ثبت نام و شرکت در آزمون مذکور اقدام نمایند.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 300.000 (سیصد هزار) ریال به عنوان وجه ثبت‌نام نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند. 

لازم به توضیح است آزمون مذکور در تاریخهای 16 و 95/2/17 برگزار خواهد شد. 

 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۴ ، ۱۰:۲۲
فرزند سجّاده . . .

وَ أَمَّا حَقُّ أَهْلِ الذِّمَّةِ فَالْحُکْمُ فِیهِمْ أَنْ تَقْبَلَ مِنْهُمْ مَا قَبِلَ اللَّهُ وَ تَفِیَ‏ بِمَا جَعَلَ اللَّهُ لَهُمْ مِنْ ذِمَّتِهِ وَ عَهْدِهِ وَ تَکِلَهُمْ إِلَیْهِ فِیمَا طُلِبُوا مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أُجْبِرُوا عَلَیْهِ وَ تَحْکُمَ فِیهِمْ بِمَا حَکَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَى نَفْسِکَ فِیمَا جَرَى بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمْ مِنْ مُعَامَلَةٍ وَ لْیَکُنْ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ ظُلْمِهِمْ مِنْ رِعَایَةِ ذِمَّةِ اللَّهِ وَ الْوَفَاءِ بِعَهْدِهِ وَ عَهِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَائِلٌ فَإِنَّهُ بَلَغَنَا أَنَّهُ قَالَ مَنْ ظَلَمَ مُعَاهِداً کُنْتُ خَصْمَهُ فَاتَّقِ اللَّهَ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏.(تحف العقول؛ ص271)

حق «ذمیان» (یهود و نصارا و مجوس که در پناه اسلامند و به شرائط ذمه عمل می‏کنند) این است که آنچه را خدا از آنها پذیرفته بپذیرى، عهد و پیمان خدا را در حقشان رعایت کنى (امانى که خدا به آنها داده نشکنى) آنچه را (بمقتضاى قرار داد ذمه) از آنها خواسته‏اند و مجبور هستند عمل کنند از آنها مطالبه کنى، در معاشرتها حکم خدا را در باره‏شان اجرا کنى، به احترام پیمان الهى و بموجب عهد خدا و رسول، آنها را نیازارى، که از پیغمبر (ص) روایت شده: هر که به کافرى که در پناه اسلام است ستم کند من خصم اویم، پس خدا را در نظر داشته باش، و لا قوة الا باللَّه. (ترجمه جنتى؛ ص429)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آذر ۹۴ ، ۰۵:۱۰
فرزند سجّاده . . .

وَ أَمَّا حَقُّ أَهْلِ مِلَّتِکَ عَامَّةً فَإِضْمَارُ السَّلَامَةِ وَ نَشْرُ جَنَاحِ الرَّحْمَةِ وَ الرِّفْقُ بِمُسِیئِهِمْ وَ تَأَلُّفُهُمْ وَ اسْتِصْلَاحُهُمْ وَ شُکْرُ مُحْسِنِهِمْ إِلَى نَفْسِهِ وَ إِلَیْکَ فَإِنَّ إِحْسَانَهُ إِلَى نَفْسِهِ إِحْسَانُهُ إِلَیْکَ إِذَا کَفَّ عَنْکَ أَذَاهُ وَ کَفَاکَ مَئُونَتَهُ وَ حَبَسَ عَنْکَ نَفْسَهُ فَعُمَّهُمْ جَمِیعاً بِدَعْوَتِکَ وَ انْصُرْهُمْ جَمِیعاً بِنُصْرَتِکَ وَ أَنْزَلْتَهُمْ [أَنْزِلْهُمْ‏] جَمِیعاً مِنْکَ مَنَازِلَهُمْ کَبِیرَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَالِدِ وَ صَغِیرَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْوَلَدِ وَ أَوْسَطَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْأَخِ فَمَنْ أَتَاکَ تَعَاهَدْتَهُ بِلُطْفٍ وَ رَحْمَةٍ وَ صِلْ أَخَاکَ بِمَا یَجِبُ لِلْأَخِ عَلَى أَخِیهِ‏.(تحف العقول؛ ص271)

حق همکیشان این است که به فکر آزارشان نباشى، بلکه براى آنها مایه رحمت باشى، با بدرفتاران مدارا کنى، با آنها الفت گیرى و به صلاحشان آرى، و از نیک- رفتاران- به تو احسان کرده باشند یا نه- تشکر کنى، که اگر به خود هم احسان کند (و طبعا نیک رفتار باشد) به تو کرده، چه آزارش را از تو باز داشته، زحمتى برایت فراهم نکرده، و خود را از (آزار) تو نگه داشته، پس به همه دعا کن، همه را یارى ده، مقام هر یک را رعایت کن، بزرگان را به جاى پدر، کودکان را به جاى فرزند، میانسالان را به جاى برادر خود شمار: هر که نزدت آمد با وى لطف و مهربانى کن، و حقوق برادرى را در حقش مراعات کن. (ترجمه جنتى؛ ص427)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۰۵:۰۹
فرزند سجّاده . . .

وَ أَمَّا حَقُّ الصَّغِیرِ فَرَحْمَتُهُ وَ تَثْقِیفُهُ‏ وَ تَعْلِیمُهُ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَیْهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ وَ السَّتْرُ عَلَى جَرَائِرِ حَدَاثَتِهِ فَإِنَّهُ سَبَبٌ لِلتَّوْبَةِ وَ الْمُدَارَاةُ لَهُ وَ تَرْکُ مُمَاحَکَتِهِ فَإِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى لِرُشْدِهِ‏ وَ أَمَّا حَقُّ السَّائِلِ فَإِعْطَاؤُهُ إِذَا تَیَقَّنْتَ صِدْقَهُ وَ قَدَرْتَ عَلَى سَدِّ حَاجَتِهِ وَ الدُّعَاءُ لَهُ فِیمَا نَزَلَ بِهِ وَ الْمُعَاوَنَةُ لَهُ عَلَى طَلِبَتِهِ وَ إِنْ شَکَکْتَ فِی صِدْقِهِ وَ سَبَقَتْ إِلَیْهِ التُّهَمَةُ لَهُ وَ لَمْ تَعْزِمْ عَلَى ذَلِکَ لَمْ تَأْمَنْ أَنْ یَکُونَ مِنْ کَیْدِ الشَّیْطَانِ أَرَادَ أَنْ یَصُدَّکَ عَنْ حَظِّکَ وَ یَحُولَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ التَّقَرُّبِ إِلَى رَبِّکَ فَتَرَکْتَهُ بِسَتْرِهِ وَ رَدَدْتَهُ رَدّاً جَمِیلًا وَ إِنْ غَلَبْتَ نَفْسَکَ فِی أَمْرِهِ وَ أَعْطَیْتَهُ عَلَى مَا عَرَضَ فِی نَفْسِکَ مِنْهُ فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ. (تحف العقول؛ ص270)

حق خردسال این است که بر او رحمت آرى، در تربیت (فکرى) و تعلیمش بکوشى، از خطایش بگذرى، و پرده‏پوشى کنى، با او بسازى، کمکش کنى، جرمهاى کودکانه‏اش را بپوشى، که این خود سبب بازگشت (و اصلاح حال) اوست، باید با کودک مدارا کرد، با او در نیفتاد، این روش (پدرانه) براى رشد و هدایت او مناسبتر است. (ترجمه جنتى؛ ص425)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۴ ، ۰۵:۰۸
فرزند سجّاده . . .