..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله...

علی(علیه‌السلام) که تجلّی عالی ذات اعلای الهی است برتر از آن است که به وصف درآید و برای او شبیه و نظیری ذکر شود؛ همان‏گونه که خود درباره شناخت پروردگار خویش فرمود:«لم یُطْلِع العقول علی تحدید صفته ولم یَحْجُبها عن واجب معرفته». همواره با الهام از بیان آن حضرت، ضمن اظهار خضوع و اعتراف به عجز، شناخت علی(علیه‌السلام) و معرّفی و تعریف آن حضرت در حدّ توان لازم است.

خورشید وجود او مانع نگرش و ظاهر هستی وی حجاب باطن اوست. آن موجودِ علْوی و سماوی که در کوتاه مدّتی زمینی شد، تنها کعبه می‏توانست تجلّی وجودش را پذیرا باشد و تنها محراب عبادتِ مسجد توان تحمّل بار سنگین شهادتش را داشت. هرجا که پا می‏نهاد سراج فتح و چراغ ظفر می‏افروخت.آغاز حیاتش طلوع هدایت و انجام شهادتش غروب سعادت بود. هر روز پیش از فجر طلوع می‏کرد و به فجر طلوع کردن می‏آموخت. غروب آفتابْ طلوع مناجات او بود و طلوع آفتابْ طلیعه جهاداو.

دنیا با تمامِ قامت در مقابل علی به طنازی و تن‏نازی ایستاد و علی با تمامِ قامتْ طغوای دنیا را با تبر تقوا شکست. قبضه شمشیر در کف علی به خود می‏بالید و احساس غرور می‏کرد و تیغ شمشیر برق‏زنان و رقص‏کنان خود را نماد آن قدرت یگانه دانسته، فخر می‏کرد.

همه و همه جلوه‏های کامل و کامل‏ترین جلوه‏های انسانی، که مَلک و فَلَک را به شگفتی نشانده است، مرهون حیات عارفانه و زندگانی شاهدانه اوست. او که جهان در برابر دیدگان جانش رژه می‏رفتند و بدها سرافکنده می‏شدند و خوبان سرفراز می‏خرامیدند. همه را نگار مکتب نرفته او نگاهی نافذ داشت و تا ژرفای حقایق و سویدای وقایع را در مشهد و مرآی خود می‏کشاند. حجاب دنیا و پرده آخرت در برابر چشم حقیقت‏بین او رنگی نداشت. چشم خورشید مضی‏ء و قلب قمر منیر را با نگاهش روشنی می‏بخشید. نگاه باطنْ بینش به ظاهرْ فتوا می‏داد و حجاب ظاهر در مقابل چشم نافذ او رونقی نداشت.

حیات عارفانه امام علی(علیه‌السلام) -  صفحه 7

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۹:۲۴
فرزند سجّاده . . .

هر گیاهى که از زمین روید             وحده لا شریک له گوید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۴
فرزند سجّاده . . .

بار خدایا ماه رمضان را از عبادت و پرستش ما تو را مملوّ و پر گردان، و اوقات آن را بطاعت و فرمانبرى ما براى تو آراسته نما، و ما را در روزش بر روزه داشتن و در شبش بنماز و زارى بسوى (درگاه) تو و فروتنى براى تو و خوارى در برابر تو، یارى فرما تا روزش بر ما بغفلت و بیخبرى و شبش بتقصیر و کوتاهى (در عمل) گواهى ندهد (گواهى دادن شب و روز بزبان حال است و گفتار و کردار انسان در آن در علم خداى تعالى بمنزله گواهى دادن نزد او است).

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص291

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۲
فرزند سجّاده . . .

بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و هر گاه در هر شب از شبهاى این ماه ما براى تو بندگانى باشد که عفو و بخشیدنت آنها را آزاد مینماید، یا گذشتت ایشان را میبخشد پس ما بندگان را از آن بندگان بگردان، و ما را براى ماه ما از بهترین شایستگان و یاران (برگزیدگان) قرار ده (حضرت صادق- علیه السّلام- فرموده: در هر شب از ماه رمضان براى خدا آزاد شده و رها شدگانى از آتش است جز کسیکه بمسکر (آنچه مستى آورد) افطار کند «بخورد و بیاشامد» و در شب آخر مانند آنچه که در همه آن ماه آزاد کرده آزاد مینماید).

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص290

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۶:۰۰
فرزند سجّاده . . .

گِرد قرآن گَرد زیرا هر که در قرآن گریخت      آن جهان رست از عقوبت این جهان جست از فِتن‏

حکیم سنایى‏


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۹
فرزند سجّاده . . .

و تا دست‏هامان را به (طلب یا فرا گرفتن) حرام دراز ننمائیم، و با پاهامان بسوى آنچه منع و حرام گشته نرویم، و تا شکمهامان نگاه ندارد و گرد نیاورد جز آنچه (خوردنى و آشامیدنى) که تو حلال و روا گردانیده‏اى، و زبانهامان گویا نشود جز بآنچه (قرآن مجید و گفتار پیغمبر اکرم و أئمّه معصومین- علیهم السّلام- که) تو خبر داده و بیان فرموده‏اى (این چند جمله اشاره بآداب و نیکو رفتارى روزه‏دار است که در این باره اخبار بسیار رسیده، روایت شده: زن روزه‏دار بکنیز خود دشنام داد، رسول خدا- صلّى اللّه علیه و آله- شنید، فرمود: طعام و خوراک آوردند و بآنزن امر کرد که بخور، گفت: من روزه هستم! حضرت فرمود: چگونه روزه هستى و بکنیز خود دشنام دادى؟! تنها روزه از خوردن و آشامیدن نیست. طعام خواستن حضرت براى آن زن روزه‏دار و امر بخوردن او شاهد از جهت این بوده که میدانسته روزه او روزه مستحبّى بوده، و احتمال میرود که روزه واجب بوده و امر حضرت بخوردن از روى تأدیب است یعنى مانند این روزه را پاداشى نیست و گرفتن و نگرفتن آن یکسان است اگر چه گرفتن آن واجب باشد) و رنج نکشیم جز در آنچه (عبادت خالق و خدمت بخلق که) بپاداش تو نزدیک گرداند، و بجا نیاوریم جز آنچه که از کیفر تو نگاه دارد، سپس همه آن کردارها را از رئاء و خودنمائى خود نمایان و از سمعه و شنواندن شنوانندگان خالص و پاکیزه گردان که در آن کسى را با تو شریک نگردانیم، و جز تو در آن مقصود و خواسته‏اى نطلبیم‏.

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص286

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۸
فرزند سجّاده . . .

هر آن چیزى که در عالم عیان است                  چو عکسى ز آفتاب آن جهان است‏

جهان چون زلف و خدّ و خال و ابروست             که هر چیزى بجاى خویش نیکوست

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۳ ، ۱۷:۳۷
فرزند سجّاده . . .

بار خدایا بر محمّد و آل او درود فرست، و شناسائى برترى آن را (بر ماههاى دیگر) و بزرگ داشتن حرمت و حقّش را (که قیام و ایستادگى بر آن واجب است) و دورى گزیدن از آنچه را که منع و حرام کرده‏اى بما الهام نما، و ما را بر روزه داشتن آن بوسیله بازداشتن اندام از گناهان و بکار بردن آن اندام در آن ماه به آنچه تو را خوشنود می گرداند (خواسته تو در آن است) یارى فرما، تا با گوشهامان سخن بیهوده گوش ندهیم، و با چشمهامان بسوى بازى (کارهائى که انسان را از مقصود باز دارد) نشتابیم.

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص285

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۳:۴۹
فرزند سجّاده . . .

پس از آن (عبادت و بندگى در) شبى (شب نوزدهم یا بیست و یکم یا بیست و سوّم) از شبهاى آن را بر (عبادت در) شبهاى هزار ماه برترى داد (چون خیرات و برکات و نیکیها و سودهاى دینى و دنیوى در آن است) و آن را شب قدر نامید (شبى که خداى تعالى اجلها و روزیها و هر امرى که حادث میشود را مقدّر میفرماید) در آن شب (بسیارى از) فرشتگان و روح (القدس: جبرئیل یا وحى یا مخلوقى است بزرگتر از فرشتگان) بفرمان پروردگارشان بر هر که از بندگانش بخواهد با قضا و قدرى که محکم و استوار کرده (تغییر و تبدیلى در آن نیست) براى هر کارى (که خدا مقدّر فرموده) فرود میآیند، آن شب سلام و درود (فرشتگان) است (بر آنانکه براى نماز بپا ایستاده یا در حال رکوع و سجودند، یا آنکه شب سلامتى و رهائى از ضرر و زیان شیاطین است) که برکت و خیر آن تا آشکار شدن روشنى صبح و دائم و همیشه است.

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص285

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۸
فرزند سجّاده . . .

و سپاس خدائى را سزا است که ماه خود ماه رمضان ماه صیام و روزه و ماه اسلام (ماه طاعت و فرمانبرى از جهت بسیارى طاعت و بندگى، یا ماه دین اسلام براى اینکه واجب شدن روزه آن از مختصّات این امّت است، حضرت صادق علیه السّلام می فرمود: خداوند روزه ماه رمضان را بر هیچیک از امّتهاى پیش از ما واجب نکرده است؛ و فرمود: خداوند روزه ماه رمضان را بر پیغمبران واجب گردانید نه بر امّتها، پس این امّت را به ماه رمضان «بر امّتهاى گذشته» برترى داد، و وجوب روزه آن را بر رسول خدا و بر امّت آن حضرت قرار داد) و ماه پاکیزگى، و ماه تصفیه و پاک کردن‏ (از گناهان، یا ماه تخلیص و رهائى از آنها) و ماه قیام و ایستادن (براى نماز در شبها) را یکى از آن راههاى احسان قرار داد آنچنان ماهى که قرآن در آن فرو فرستاده شد در حالیکه براى مردم راهنما (ى از گمراهى) و نشانه‏هاى آشکار رهبرى (حلال و حرام) و جدا کننده میان حقّ و باطل است.

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص283

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۵:۵۰
فرزند سجّاده . . .

سعید ابن سالم گفته: نزد حضرت باقر- علیه السّلام- بودیم و از رمضان سخن میگفتیم، حضرت فرمود: نگوئید این رمضان، و نگوئید رمضان رفت و رمضان آمد، زیرا رمضان نامى از نامهاى خداى تعالى است نمیآید و نمیرود، آنکه میآید و میرود زایل و نیست شونده است، بلکه بگوئید شهر رمضان «ماه رمضان».

على بن الحسین، امام چهارم علیه السلام، الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام - تهران، چاپ: دوم، 1376ش.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۳ ، ۱۲:۴۸
فرزند سجّاده . . .

از پیغمبر- صلّى اللّه علیه و آله- رسیده: رمضان نامیده شده براى آنکه «یرمض الذّنوب» گناهان را میسوزاند «میآمرزد»

الصحیفة السجادیة / ترجمه و شرح فیض الإسلام ؛ ص282

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۲:۴۷
فرزند سجّاده . . .