..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی
(أَفَلاٰ یَتَدَبَّرُونَ اَلْقُرْآنَ وَلَوْ کٰانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اَللّٰهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اِخْتِلاٰفاً کَثِیراً)﴿النساء،82﴾، برای اثبات اعجاز قرآن و اینکه کلام الله است خوب در قبرآن تدبر کنید این کتاب طی سال های متمادی در مکان های مختلف و حالت های متفاوت نازل شده.
سختی ، آسانی، جنگ ، صلح ، فقر، پیروزی ، سفر و ... و لذا کتابی با این شرایط که هیچ اختلافی در اون نباشد قطعا معجزه است لذا آیه با قیاس استثنایی اعجاز آن را ثابت می کند . مقدم این قیاس و تالی آن به زیبایی بیان شده است. می فرماید هرچه در قرآن تدبر کنید و بیشتر تفحص کنید نه تنها اختلافی نمی بینید بلکه سراسر آن را همانگ تر و منسجم تر میابید. پس تالی قیاسی که وجود اختلاف است باطل است. و اگر تالی باطل بود بطلان مقدم نیز روشن است. یعنی قرآن کلامی بشری نیست بلکه کلام الله و کتاب الله است. ریشه تدبر (دبر) است. و تامل در پشت و روی شیء و دور و نزدیک آن را تدبر می گویند بنابر این مقصود قرآن تنها یک آیه نیست بلکه همه آیات را مورد دقت قرار دهید. ابتدایی را با انتهایی مقایسه کنید و اول و آخر قرآن را در نظر بگیرید. هیچ اختلافی نیست. بلکه تماما با یکدیگر همگونی و هماهنگی دارند. در آیه (کتابا متشابها مثانی) متشابه در مقابل محکم نیست بلکه تشبیه بودن است. مثانی یعنی دارای انثناء و انحناء یعنی آیات الهی منثنی و مشابه یکدیگر اند، و گرایش و انعطاف عمیقی بین آنها وجود دارد. به دو چیز که وجه مشترک داشته باشند و همگون و همگرا باشند اثنان می گویند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۵
فرزند سجّاده . . .

آیت الله جوادی آملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">