..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی
آنان که به فکر مبارزه با قرآن بودند از آیات تحدی تنها بخش فصاحت و بلاغت او را می دانستند و نه اخبار غیبی و مانند آن را لذا بخش قابل توجهی از مبارزه ناظر بر فصاحت و بلاغت است، البته این تنها امور لفظی محض نیست که هرکس با شناخت معانی الفاظ و قوانین ادبی بتواند فصحیح و بلیغ شود . نخست باید معانی و معارف درستی را درک نمود سپس در بهترین الفاظ و شیوا ترین قالب لفظی ریخت در جاهلیت مردم نکات ادبی و جملات به ظاهر شیوایی را عرضه می کردند ولی بیشتر در محور غارت گری و جنگ یا تهیج به قتل یا شبهیه های هوس آلود لذا شاعران جاهلیت درواقع افراد بلیغی نبوده اند و به اقتضای حال انسان سخن نمی گفتند و بهترین سروده های شان سبعه معلقه در همان محور ها بود.
قرآن با حفظ و مراعات نکات ادبی، همه حقایق جهان هستی را که برای پرورش انسان مفید است در بهترین و زیبا تری الفاظ آوا می کند لذا خدا آن را (احسن الحدیث) معرفی می کند . عرب جاهلی تنها در یک بعد از ابعاد سه گانه فصاحت و بلاغت یعنی در معافی الفاظ و علوم ادبی و ظرایف کلامی تجربه داشت اما در معارف اخلاقی و جهان بینی الهی و عقلانی چیزی نمی دانست و از تبیین آن معارف با الفاظ مناسب عاجز بود البته قرآن نخواسته ادبیات رایج عصر جاهلیت را در تمام جزئیاتش به رسمیت بشناسد و با همان سبک سخن بگوید بلکه به آن زبان رنگ و صبغه الهی می دهد .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۴
فرزند سجّاده . . .

آیت الله جوادی آملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">