..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی
هر موجودی که هستی او عین ذاتش نسیت مخلوق خداست (زمر،62) و پیدایش هر پدیده بدون اذن خدا محال است. معجزه از لحاظ مقام ثبوت، آن پدیده خاص است که خداوند اذن تحقّق همتا یا برتر از آن را بطور عادی ندهد و در مقام اثبات، معجزه در هر عصر از جنس پیشرفته ترین علوم آن زمان است و سرّ تنوع اعجاز چنین بیان شده. مدعی نبوت با ارائه معجزه، تحدی می کند و همگان برای مقابله برانگیخته خواهند شد و توده مردم به کارشناسان مراجعه می کنند و متخصصان صاحب نظر با تدبر بر همه جوانب از برخی مبادی تجربی و از راه حدس به خوبی در می یابند آنچه او آورده گرچه در ظاهر شبیه کار غیر عادی متخصصان در این زمینه است اما با تأمل کافی نتیجه می گیرند هرگز از سنخ کار آنان نیست تا با پیشرفت علوم همانند آن را انجام دهندو چنان که ساحران فرعون با تأمل در کار موسی کلیم علیه السلام فهمیدند. اگر شناخت معجزه به برهان عقلی مستند نباشد و به صرف خرق عادت بسنده شود، هیچ گونه، اعتمادی به آن نیست. هم در مقام ثبوت و هم در مقام اثبات برای معجزه معیار خاصی وجود دارد و افراد عادی به متخصصان آن رشته رجوع می کنند و معیار تشخیص به عهده متخصصان رشته شبیه معجزه است و مدار تشخیص آنان نیز حدس قوی است که صلاحیت تشکیل قیاس برهانی را دارد، لیکن در حد حدسیات نه اولیات.
چون معجزه نشانه تصدیق الهی است به عنوان "آیه" یعنی علامت صدق نبوّت در نصوص دینی تعبیر می شود.
هر موجود ممکن اعم از عادی و غیر عادی آیت و نشانه توحید است و هر موجود غیر عادی شکست ناپذیر نشانه نبوت یا امامت آورنده آن است، او این ویژگی شکست ناپذیری خود علامت اعجاز است(مجادله،21).
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۱
فرزند سجّاده . . .

آیت الله جوادی آملی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">