..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین علیهم السلام

..::سجّاده::..

بسم الله...
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم؛
إن شاء الله بتوانیم در این دنیای مجازی سهمی از دین خود را به فرهنگ شیعه و به خاندان اهل کرم علیهم السلام اداء کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج؛
و من الله توفیق؛
یاعلی...

طبقه بندی موضوعی

قرآن، نور و برهان . . .

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۷ ب.ظ

قرآن

 

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُبِینًا 174 /: نساء

 ای‌ مردم‌، برای‌ شما از جانب‌ پروردگارتان‌ دلیل‌ روشنی‌آمد؛ و نوری‌ آشکار به‌ سوی‌ شما فروفرستاده‌ایم‌.

«بُرهان‌» یعنی‌ دلیل‌ روشن‌ و محکم‌. گفته‌اند که‌ مصدر آن‌ «بَرَه‌َ» «یَبرَه‌ُ» است‌ که‌ دربارة‌سپیدشدن‌ چیزی‌ به‌ کار می‌رود؛ و از آنجا که‌ استدلالات‌ محکم‌ چهرة‌ حق‌ را روشن‌ وآشکار می‌کند، به‌ آنها «برهان‌» می‌گویند. در اصطلاح‌ علم‌ منطق‌ نیز، برهان‌ قیاسی‌ است‌که‌ مقدمات‌ آن‌ منحصراً از قضایای‌ یقینی‌ یا یقینیات‌ تشکیل‌ شده‌ باشد؛ و قیاس‌ برهانی‌شریف‌ترین‌ نوع‌ قیاس‌ است‌؛ زیرا هم‌ صورت‌ و شکل‌ آن‌ و هم‌ مادّة‌ آن‌ هر دو در نهایت‌استواری‌ و اتقان‌ است‌. از این‌ رو، پیوسته‌ اقتضای‌ صدِ و راستی‌ دارد و مطمئن‌ترین‌ راه‌شناخت‌ روش‌ برهانی‌ است‌. قرآن‌ از نوع‌ برهان‌ است‌، یعنی‌ در نتایج‌ بیانات‌ آن‌ هیچ‌ جای‌تردیدی‌ نیست‌ و قطعی‌ و مسلّم‌ است‌. از این‌ رو، «یَهدی‌ لِلَّتی‌ هِی‌َ اَقوَم‌»است‌؛ و چون‌قرآن‌ بر مبنای‌ برهان‌ است‌، کتابی‌ زنده‌ و نامی را و جاودانه‌ است‌ و برای‌ همة‌ زمانها ونسلهاست‌. امام‌ رضا(ع)در شأن‌ قرآن‌ می‌فرمایند: «هُوَ حَبل‌ُ اللهِ المَتین‌ُ وَ عُروَتُه‌ُ الوُثقی‌' وَ طَریقَتُه‌ُالمُثلی‌' اَلمُؤَدّی‌ اِلَی‌ الجَنَّة‌ِ و المُنجی‌ مِن‌َ النّارِ لا یَخلُق‌ُ عَلَی‌ الاَزمِنَة‌ِ وَ لا یَغَث‌ُ عَلَی‌ الاَلسِنَة‌ِ لاَنَّه‌ُلَم‌ یَجعَل‌ لِزَمان‌ٍ دُون‌َ زَمان‌ٍ بَل‌ جَعَل‌َ دَلیل‌َ البُرهان‌ِ وَالحُجَّة‌َ عَلی‌' کُل‌ِّ اِنسان‌ٍ لایَأتیه‌ِ الباطِل‌ُ مِن‌ بَین‌ِیَدَیه‌ِ وَ لا مِن‌ خَلفِه‌ِ تَنزیل‌ٌ مِن‌ حَکیم‌ٍ حَمیدٍ.» (قرآن‌ ریسمان‌ و دستگیرة‌ محکم‌ الهی‌ است‌. قرآن‌ برترین‌ راهی‌ است‌ که‌ به‌ سوی‌بهشت‌ ره‌ می‌برد و از آتش‌ دوزخ‌ می‌رهاند. گذشت‌ زمان‌ آن‌ را فرسوده‌ نمی‌کند و گفتارآدمیان‌ آن‌ را تباه‌ نمی‌سازد؛ زیرا مختص‌ زمانی‌ نیست‌، بلکه‌ خداوند آن‌ را دلیل‌ روشن‌ ومحکمی‌ برای‌ همگان‌ قرار داده‌ است‌. از پیش‌ رو و پشت‌ سر خط‌ بطلان‌ بر آن‌ کشیده‌نمی‌شود؛ کتابی‌ است‌ فرودآمده‌ از سوی‌ خداوند حکیم‌ حمید.) «نور» یعنی‌ روشنی‌ و ضد آن‌ «ظُلمَت‌»، به‌ معنای‌ تاریکی‌، است‌. جمع‌ آن‌ «اَنوار» و«نیران‌» است‌ و اسم‌ فاعل‌ آن‌ «مُنیر» و فعل‌ آن‌ «نارَ» «یَنُورُ» است‌؛ و «نار» به‌ معنی‌ آتش‌ نیزاز همین‌ ریشه‌ است‌. در تعریف‌ نور گفته‌اند: «الظّ'اهِرُ فی‌ نَفسِه‌ِ وَ المُظِهرُ لِغَیرِه‌ِ.» (آنچه‌ ذاتاًآشکار است‌ و غیر خود را آشکار می‌کند.) نورالانوار ذات‌ مقدس‌ حضرت‌ احدیّت‌است‌: «اَللهُ نُورُ السَّم'وات‌ِ وَ الاَرض‌ِ»؛ زیرا خداوند روشنی‌ و روشنی‌بخش‌ همة‌ عالم‌وجود است‌. قرآن‌ چون‌ کلام‌ اوست‌ نور است‌؛ و پیامبر(ص)چون‌ فرستادة‌ اوست‌ نوراست‌؛ اسلام‌ نیز آیین‌ اوست‌، پس‌ نور است‌.

حکایت‌ ثقلین‌

قرآن‌ و عترت‌ دو جلوه‌ از یک‌ حقیقت‌اند. ثقلین‌ دو هدیة‌ الهی‌ برای‌ رهبری‌ جامعه‌ و رشدو تعالی‌ انسانها هستند. این‌ دو حبل‌المتین‌ و عروة‌الوثقی‌ چنان‌ توأم‌ و همراه‌اند که‌ جدایی‌و افتراِ آنان‌ متصور نیست‌؛ و همان‌ گونه‌ که‌ قرآن‌ نور و برهان‌ است‌، عترت‌ نیز نور وبرهان‌اند. در زیارت‌ جامعة‌ کبیره‌ که‌ معتبرترین‌ و جامع‌ترین‌ و مستندترین‌ زیارت‌ شیعه‌ ومنقول‌ از امام‌ هادی‌ (ع) است‌، می‌خوانیم‌: «اَلسَّلام‌ُ عَلَی‌ الاَئِمَّة‌ِ الدُّعاة‌ِ وَ القادَة‌ِ الهُداة‌ِ وَالسّ'ادَة‌ِ الوُلاة‌ِ وَ الذّادَة‌ِ الحُماة‌ِ وَ اَهل‌ِ الذِّکرِ وَ اُولِی‌ الاَمرِ وَ بَقِیَّة‌ِ اللهِ وَ خِیَرَتِه‌ِ وَ حِزبِه‌ِ وَ عَیبَة‌ِ عِلمِه‌ِوَ حُجَّتِه‌ِ وَ صِراطِه‌ِ وَ نُورِه‌ِ وَ بُرهانِه‌ِ وَ رَحمَة‌ُ اللهِ وَ بَرَکاتُه‌ُ.»

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۳۱
فرزند سجّاده . . .

نظرات  (۷)

۰۲ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۴۰ سمیه ناصری
درود بر شما.........عالی بود
پاسخ:
الحمدلله . . .
سلام و عرض خسته نباشید و قبولی طاعات و عبادات شما.
با مطلب جدیدی با عنوان :
+ اقتصاد مال خر است (بررسی یک دروغ رسانه ای)

به روز هستم...
این پست در جواب پست یکی از برادران بلاگی گذاشته شده است.
در نشر آن ما را یاری فرمایید.
یا علی...سید علی...
www.labeik.blog.ir
پاسخ:
       حتما، وقت بشه  . . .
سلام

بی هیچ انگیزه


فقط باید گفت عالی.استفاده کردم

+

یک نکته از ذهن حقیر:
مبین --- > بینه

و ارتباط بینه و برهان ...

---------
اجرکم عند الله
پاسخ:

باسلام

الحمدلله که استفاده کردید. . .

در مورد تراوشات ذهنی تون بهتره بیشتر توضیح بدی تا بهتر روشن بشه.

یاعلی . . .

سلام
بروزیم
پاسخ:

وقت شد، خدمت میرسیم . . .

۳۱ تیر ۹۲ ، ۱۸:۵۳ توحیدی اقدم
ممنونم که بهم سرزدید و پیشنهاد دادید ......

چشم رو ی چشم .....
پاسخ:

إنشاءالله خودم هم بتونم اجراش کنم.

یاعلی . . .

۳۱ تیر ۹۲ ، ۱۸:۲۴ توحیدی اقدم
خیلی زیبا بود
پاسخ:
الحمدلله خوشتون اومد.
با سلام . طیب الله انفاسکم 

بلاگ قرآن - عترت ، شما رو بررسی کردم . واقعا قدمی که در راه از بین بردن مهجوریت قرآن و عترت برداشته اید ، قابل تحسین است . 

حضرت امام ( ره ) در ابندای وصیت نامه سیاسی الهی خود (که مقام معظم رهبری آن را از محکمات نظام جمهوری اسلامی ایران دانستند )، در باب حدیث ثقلین صحبت کرده است . که حاکی از آن است که ثقل اکبر و ثقل کبیر در مملکت ما کمی مهجور است .

خداوند شما را پاداش دهد به خاطر چنین کار خداپسندانه ای 

--------------------------------------------

یک نکته قرآنی نیز از متن شما برداشت کردم :

فرمودید : چون قرآن بر مبنای برهان است .....

خداوند متعال با آن همه عظمتش با برهان برای ما صحبت می کند ، پس شایسته است ما نیز با هم نوعان خود با دلیل وبرهان تکلم کنیم .

قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین ( بقره / 111 )

جزاکم الله خیرا
پاسخ:

سلام علیک

الحمدلله که مطالب وبلاگ قابل استفاده شما بوده.

یاعلی . . .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">