کلیت و دوام تحدی قرآن به نقل از کتاب قرآن در قرآن
شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۱۱ ب.ظ
قرآن خود را کتابی برای همه مردم و همه اعصار معرفی می کند، لذا این کلیت و دوام در تحدی نیز هست زیرا کتابی که برای تمام بشریت در تمام اعصار معجزه می باشد تحدی آن نیز که سند حقانیت و دلیل اعجاز است باید کلیت و دوام داشته باشد. قرآن اختصاص به عصر پیامبر و قوم عرب ندارد و برای همه انسان ها بلکه جنیان است و تا روز قیامت هدایت گر و حجت خداوند است، پس هنوز هم مبارزه می طلبد و گواه بر صدق ادعای پیامبر اسلام است.
خطاب تحدی نیز به همه مردم از عوام و دانشمندان و متخصصین هر عصری است، اصولا توده مردم قدرت مبارزه علمی و فرهنگی را ندارند. لذا خطاب شده (أَمْ یَقُولُونَ اِفْتَرٰاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ اُدْعُوا مَنِ اِسْتَطَعْتُم ْمِنْ دُونِ اَللّٰهِ)﴿یونس،38﴾، چرا خطاب تنها به افراد قوی و اندیشمند متوجه نیست؟ خطاب متوجه توده مردم نیز شده تا اگر دانشمندانشان نتوانستند مثل قرآن بیاورند حقانیت و اعجاز قرآن برای خود آنان نیز ثابت شود، از این عمل درس است تا مردم با متنبیان و پیامبران دروغین برخورد منطقی داشته و شاهد و دلیل بخواهند، قرآن مردم را به تعقل تفکر و تحقیق دعوت می کند تا از تقلید در اصول دین دست برداشته و به تحقیق بگرایند اگر عوام مردم در مسائل دینی مقلد هستند باید به تحقیق منتهی گردد باید تقلید خود را به عقل درونی برهانی کنند. و بدانند از که تقلید می کنند.
امام صادق علیه السلام می فرماید: برای خدا بر مردم دو حجت است یعنی انسان باید در مسائل علمی محقق باشد و یا با عقلش تحقیق کند چه کسی شایسته تقلید است. اگر مردم اهل تحقیق باشند و در این تقلید تحقیق نکنند و باز هم مقلد باشند ، در روز قیامت معذور نخواهند بود. زیرا با تحقیق می توانستند افراد صالح را برای هدایت برگزینند ، تقلید وقتی ارزش دارد که به تحقیق در شناخت مرجع برگردد.
خطاب تحدی نیز به همه مردم از عوام و دانشمندان و متخصصین هر عصری است، اصولا توده مردم قدرت مبارزه علمی و فرهنگی را ندارند. لذا خطاب شده (أَمْ یَقُولُونَ اِفْتَرٰاهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ اُدْعُوا مَنِ اِسْتَطَعْتُم ْمِنْ دُونِ اَللّٰهِ)﴿یونس،38﴾، چرا خطاب تنها به افراد قوی و اندیشمند متوجه نیست؟ خطاب متوجه توده مردم نیز شده تا اگر دانشمندانشان نتوانستند مثل قرآن بیاورند حقانیت و اعجاز قرآن برای خود آنان نیز ثابت شود، از این عمل درس است تا مردم با متنبیان و پیامبران دروغین برخورد منطقی داشته و شاهد و دلیل بخواهند، قرآن مردم را به تعقل تفکر و تحقیق دعوت می کند تا از تقلید در اصول دین دست برداشته و به تحقیق بگرایند اگر عوام مردم در مسائل دینی مقلد هستند باید به تحقیق منتهی گردد باید تقلید خود را به عقل درونی برهانی کنند. و بدانند از که تقلید می کنند.
امام صادق علیه السلام می فرماید: برای خدا بر مردم دو حجت است یعنی انسان باید در مسائل علمی محقق باشد و یا با عقلش تحقیق کند چه کسی شایسته تقلید است. اگر مردم اهل تحقیق باشند و در این تقلید تحقیق نکنند و باز هم مقلد باشند ، در روز قیامت معذور نخواهند بود. زیرا با تحقیق می توانستند افراد صالح را برای هدایت برگزینند ، تقلید وقتی ارزش دارد که به تحقیق در شناخت مرجع برگردد.
۹۳/۱۲/۲۳